Pernah x kamu berada di situasi seperti di bawah ini? Mesti kamu merasa bingung dengan perasaan kamu sendiri bukan? Normalnya, seseorg itu pasti mempunyai sebab mengapa mereka sedih. Jarang sekali seseorg itu bersedih secara tiba-tiba. 


Apa Itu Hypophrenia ? (Sedih Tanpa sebab)

Apa Itu Hypophrenia ? (Sedih Tanpa sebab)
Apa Itu Hypophrenia ? (Sedih Tanpa sebab)
credit pic : SUMBER

Namun, terdapat kajian oleh ahli psikologi yg menyatakan perasaan sebegini sebenarnya wujud dalam diri sesetngh individu dan ianya dikenali sebagai gangguan 'Hypophenia' ataupun sedih tanpa alasan.



SITUASI :- 

Shah : [Soobb Sobbss] sy sedih sangat2 !! 
Ucop : Mengapa sedih ?
Shah : (Diam)
Ucop : Diam pula dia? Ceritalah...
Shah : Urmm...sy pon x tahu.
Ucop : Huuhh..apa yg awak x tahu? sy x faham
Shah : sy x tahu knpa sy sedih
Ucop : (Dahi berkerut) Peliknya...


Punca Hypophrenia

1. Terlalu sensetif
2. Perasaan kehilangan yg mendalam
3. Mengalami trauma yg kronik
4. Selalu bersendirian


Apa Yang Perlu Dibuat

- Menangislah
Jika anda rasa ingin menangis, usah menahan air mata. Luahkan perasaan anda bersendirian atau dengan teman rapat. Walaupun kita berasa diri ini kuat, kadangkala gangguan emosi pasti berlaku. Dengan cara itu, ia mampu membuatkan kamu berasa lega.

- Teman Berbual
Jika anda mengalami perasaan sebegini, cuba telefon teman anda dan ceritakan kepada mereka masalah yg melanda. Jika tidak selesa untuk bercakap secara terus terang, ubah topik perbualan kepada sesuatu yg langsung tiada kena mengena dengan masalah kamu. Sometimes, distraction is a good thing.

- Evalusi
Dari semasa ke semasa, proses evaluasi diri sangatlah diperlukan. Fikirkan kembali jika anda pernah melakukan kesalahan atau mengecewakan seseorg. Apakan anda telah melanggar janji padanya? Selalunya, kebanyakan perkara ini pernah berlaku tanpa disedari. Lalu, berusahalah untuk memperbaiki kesalahan tadi. namun awan !! Usah menyalahkan diri sendiri sehingga tahap konik.

-Tidur
Rasa gelisah tanpa penghujung dan alasan yg kukuh pasti sangat membuatkan kita derita. Apatah lagi sekiranya berjauhan dengan keluarga. Oleh itu, langkah terbaik yg boleh anda lalukan adalah mengosongkan minda dan tidur. Sedikit sebanyak, apabila anda terjaga dari tidur, minda akan menjadi lebih segar dan stabil.

SUMBER

Baca Juga : Apa Itu Covid-19 Super Spreader Kluster Sivaganga?

Post a Comment

Previous Post Next Post