Kaum hawa secara fitrahnya berjiwa lemah lembut dan menjadi penyejuk hati para suami. Namun ada ketika boleh menjadi seorang yang degil, garang dan keras kepala.

Tips Mudah Untuk Para Suami Jika Isteri Seorang Yang Garang Dan Degil
Tips Mudah Untuk Para Suami Jika Isteri Seorang Yang Garang Dan Degil
Credit Pic : SUMBER


Bila keadaan ini berlaku, kebijaksanaan suami dalam menangani sityuasi ini amatlah penting bagi bagi memastikan rumahtangga yang dibina kekal dalam keadaan harmoni dan bahagia.

Tips Mudah Untuk Para Suami Jika Isteri Seorang Yang Garang Dan Degil


Berikut adalah tips dari Fahmi Razali yang boleh dijadikan sebagai panduan buat para suami dil luar sana : 

1. Mengaku Salah

Untuk berdiam, saya selalu percaya, apa yang saya cakap atau balas pasti akan lebih mengeruhkan lagi keadaan. Mengaku salah sahaja walaupun kita rasa kita betul adalah yang terbaik. Perempuan ni mesti nak menang !! Fakta mereka berjela. Kita takkan menang lawan mereka.

Suami kena ingat, kita bukan perempuan. Kita takkan memahami mereka, benda yang kita rasa kecil tapi sentiasa besar di hati mereka. Mengikut ego dan melawan mereka ketika ini adalah sangat tidak relavan.


2. Sabar

Saya bersabar untuk beberapa ketika dan hasilnya sangat baik. Isteri saya berubah dan semakin berubah. Sekarang, kalau bergaduh saya masih kena mengalah tapi kami jarang bergaduh besar. Sebab dah malas berperang. Tapi kalau berperang sekejap sahaja.

Selalunyanya perempuan akan mula tenang. Yang saya selalu pesan kepada dia selalu solat bila marah. Dan yang buat saya kalah, bila mendengar dia merintih, menangis dalam doa.


3. Saling Bermaafan

Bila dalam keadaan tenang, wanita tegas pun akan menyalahkan diri sendiri dan meminta maaf kerana tidak menjadi isteri solehah. Tidak menjadi ibu mithali. Dia akan datang dan meminta maaf.

Waktu ini, suami perlu turunkan lagi ego ke lantai, jangan pula kita mengiakan isteri atau menghentam kembali, teruskan juga meminta maaf.


4. Hadiahkan Sesuatu

Alhamdulillah, its work every time dan besoknya, hadiahkan sesuatu. Apa sahaja yang kita rasa mampu. Mitos 'perempuan merajuk sebab mahu dipujuk' itu sebenarnya wujud. Isteri saya kalau hadiahkan dia makanan pun dah seronok. Beli ikut kemampuan diri.


5. Ingat Pergorbanan Isteri

Sebagai suami, saya selalu ingat segala pengorbanan yang isteri dah buat selama ini. Betapa dia berkorban dari mula berkenalan, kami kahwin kektika masih muda remaja. Dia seorang yang aggresive, popular, suka shopping, trendy dan gila makeup.

Tapi lepas berkahwin, dia tinggalkan semua sehingga dia berubah menjadi apa yang dia dah jadi sekarang. kadang-kadang saya rasa tak boleh jadi sekuat dia kalau saya berada ditempatnya.

Bila mengenangkan dia sanggup berpindah ke Baling yang agak terpencil, tak ada kawan-kawan, bersedia menerima keluarga serta kawan-kawan saya seadanya dalam hidup dia, saya rasa tidak lawayk untuk saya kecewakan perasaan dia.


6. Banyak Mengalah

Sebab itu, saya banyak mengalah sebab saya tahu jiwa dia memberontak tapi demi kasih kepada keluarga, dia bertahan. Jadi dia menjadi cepat marah dan tertekan. Lama-kelamaan bila dah biasa dengan hidup, baru saya nampak dia lebih tenang.

Dengan pengorbanan mereka, adakah para suami sanggup menyakiti hati isteri walaupun sikit? 


SUMBER

Baca juga : Sebab-Sebab Jodoh Kita Sampai Lambat 


Post a Comment

Previous Post Next Post