Pernahkah anda mendengar Apa Itu Amaxophobia ? Amaxophobia ni adalah salah satu daripada banyak-banyak phobia. Dengan kata fobia apabila menaiki kenderaan, tak kisah la apa jua kenderaan.

Apa Itu Amaxophobia (Ketakukan Menaiki Kenderaan) ?
Apa Itu Amaxophobia (Ketakukan Menaiki Kenderaan) ?
Credit Pic : SUMBER


Phobia menaiki kenderaan sama ada takut untuk membawa kenderaan atau ketika menjadi penumpang. Dulu saya pun tak sedarb pun saya ada Amaxophobia ni. Takut sangat naik kenderaan atau jadi penumpang.

Apa Itu Amaxophobia (Ketakukan Menaiki Kenderaan) ?


Apa yang saya takutkan adalah saya terlampau bimbang dan suka berfikir yang bukan-bukan. Tambah-tambah naik kereta dengan member, pernafasan dan denyutan jantung laju ja buat kerja hingga berpeluh-peluh nak control emosi tu.

Tambahan pula, kalau lori ka bas ka lalu sebelah, mula la jadi gelabah tak tentu hala. Tapi itu dulu la...mungkin sebab saya pernah nampak orang excident depan mata kot.

Kalau bawa kereta ka, moto ka..rasa macam tak selamat. Dah fikir macam-macam hat negatif. Kalau naik dengan orang lak, memang tak leh lena la ...memang akan pandang sekeliling. Selalu juga dulu tegur member, ''Slow sikitt, laju sngt aih...'', tunggu sat jangan keluaq simpang lagi, ada keta duk mai gi tu''. Selalu juga saya ingatkan member pasal brek. 

Tapi sekarang ok ja..saya tak ada buat apa-apa rawatan ka apa....benda ni hilang sendiri..tak tahu la mcm mana boleh hilang...boleh dah naik moto tanpa rasa gelisah dan bimbang. Siap menyelit lagi. Cuma yang masih takut dan berjaga-jaga kalau naik kereta atau moto dengan orang yang baru ambik lesen. Tak pun orang yang masih muda. Biasa la kan..mereka darah muda...tau tekan minyak ja. Maklumlah baru dapat lesen. 

Pengangkutan lain seperti kapal terbang lak saya juga rasa macam tak boleh naik. Sebabnya saya juga ada phobia yang lain iaitu takut akan ketinggian. Tempat tinggi-tinggi tak boleh tengak kat bawah..akan rasa pening, nak muntah, panik dia lain macam dan nafas pun laju ja tercungap-cungap. Untuk phobia akan tempat ketinggian pula di panggil Acrophobia. Siapa yang kebal akan phobia ni, jangan la cuba-cuba memaksa kawan-kawan yang ada phobia ni untuk cuba alami sesuatu berkaitan tempat tinggi.

Ok...habis untuk artikel ni. Hari ni anda dapat belajar dan tambah pengetahuan tentang 2 jenis phobia dalam masa yang sama. Hahahaha...Ingat naa.. jangan kenakan member yang ada phobia ni. Kesian mereka...tak minta pun ada phoba-phobia ni. Heee.

Baca Juga : Apa Itu Sebenarnya Penyakit Autoimun?

Post a Comment

Previous Post Next Post