Tanpa kita sedari, orang sekeliling kita banyak yang bersikap kurang ajar ataupun dengan kata kasar ialah biadap. Semestinya anda akan dapat kawan yang mempunyai sikap sedemikian bukan? 

Cara Terbaik Menangani Orang Yang Biadap Dengan Anda
Cara Terbaik Menangani Orang Yang Biadap Dengan Anda
Credit Pic : SUMBER

Dengan kata lain biadap ini tergolongan percakapan secara lisan, bahasa tubuh badan ataupun sering terjadi di laman sosial yang “Keyboard Warrior” yang tidak dapat melihat orang lain senang sehingga melontarkan kata-kata keji yang negatif sehingga menguasai diri. Jika kita membalas, itu tidak membezakan diri anda dengan mereka.

Cara Terbaik Menangani Orang Yang Biadap Dengan Anda


Mudah sebenarnya hendak menangani masalah ini bila anda berhadapan dengan orang yang mula berborak dengan sikap yang biadap dan kurang sopan.

Bagi mengelakkan perasaan negatif dalam diri kita, sebaiknya jangan terlalu melayan benda ini bila berlaku. Mari kita lihat bagaimana cara terbaik bila berdepan dengan orang yang biadap ini.


1. Kekal Bertenang Dan Positif

Tidak ada yang akan anda dapat jika membalas perangai orang yang biadap dengan mengeluarkan perkataan kesat. Buat sakit hati anda sendiri juga nanti. Jika anda rasa sudah tidak tahan dengan lontaran kata-kata manusia biadap, sebaiknya anda kekal bertenang dan cuba nyanyi lagu kegemaran anda di dalam hati dan boleh terubat sikit hati yang panas tu. Tarik nafas sedalam-dalamnya dan hembus dengan perlahan. Lakukan banyak kali sehingga lebih bertenang.

Bila sudah dalam keadaan yang tenang, percayalah anda tidak akan ada rasa hendak membalas apa yang manusia biadap itu lakukan. Bertenang adalah terapi terbaik yang boleh anda amalkan.


2. Jangan Balas Perbuatan Jahat Orang Lain

Bak kata pepatah ‘Buat baik berpada-pada,buat jahat jangan sekali. Namun bila dah sampai tahap yang melampau sehingga menyakitkan hati, bagaimana hendak menanganinya sehingga mereka yang biadap ini faham. 

Paling berkesan jangan balas sedikitpun. Kekal positif dan tersenyum. Seandainya dia faham akan apa yang anda lakukan dan tahu anda tidak selesa dengan perangai dia.

Jadikan contoh yang terbaik sebagai penawar menghilangkan aura negatif. Keadaan itu juga boleh memberikan ketenangan pada diri walaupun anda sudah dalam keadaan yang hampir ingin meletup juga.


3. Hiburkan Hati Dengan Bergelak Jenaka

Kadang-kadang mereka yang mempunyai sikap yang biadap ini sedang dalam keadaan yang marah sehingga mereka memilih untuk bersikap biadap terhadap orang lain. Oleh itu, anda haruslah memainkan peranan yang terbaik bagi meredakan lagi keadaan yang sudah mula tegang supaya tidak menjadi panjang dan rumit. Cuba sesekali buat lawak jenaka bagi menepis aura negatif tersebut.

Jika gurauan kita kena dengan keadaan, sudah pasti dia yang sedang marah akan mula reda bila melihat atau mendengar jenaka yang anda berikan. Jangan pula anda buat kelakar sehingga membuat dia semakin marah atau tidak selesa. Mungkin jauh di sudut hati dia rasa malu akan perangainya.


4. Berterus Terang

Tidak semua orang mempunyai kesabaran yang tinggi bila berhadapan dengan orang yang biadap sebegini. Jika masih berterusan, paling-paling akan mula hilang sabar dan mengamuk. 

Sebelum anda mula terikut-ikut dengan perangai dia, sebaiknya anda berterus terang dan menyatakan anda tidak begitu suka dengan sikap tersebut dari terus berdiam diri dan menghadapi keadaan ini hampir setiap hari. Tertekan juga jika hadapi semua ini setiap hari bukan?

Bagi tahu secara jujur yang korang tak suka dengan sikap negative dia tu sebab buatkan korang rasa tak selesa. Tapi jangan pula korang menjerit dekat depan dia, cakap dalam keadaan bertenang dan bersabar okay girls !! Tegur kesalahan dia secara baik dan jangan provoke untuk menimbulkan pergaduhan sampai buat suasana tegang.

Paling penting kita tidak biadap dengan orang yang bersikap sedemikian. Tidak susah sebenarnya nak uruskan orang yang biadap ini. Terus jujur dan nyatakan apa yang anda rasakan betul kepada mereka dan amsalah akan selesai. 

Biar mereka tahu ada yang tidak menyukai perangai biadap yang ditunjukkan. Hadapi dengan baik tanpa perlu bergaduh sangat mudah.

SUMBER

Baca Juga : Ketahui Tanda-Tanda Anak Anda Mengalami Kemurungan Yang Perlu Ibubapa Ambil Tahu


Post a Comment

Previous Post Next Post