Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada entri kali ni, mari kita bincangkan berkenaan dengan ujian psikometrik. Kalau anda perasan tahun 2022 ni, semua jawatan di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) tiada soalan Daya Menyelesaikan Masalah (Matematik) dan Kefahaman Bahasa Inggeris.

Keputusan Ujian Psikometrik Penolong Pengurus Asrama Gred N29
Keputusan Ujian Psikometrik Penolong Pengurus Asrama Gred N29
Credit Pic : SUMBER  



Sebelum itu, anda tahu tak apa itu Psikometrik? Psikometrik adalah satu kaedah yang digunakan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) bagi menapis semua calon yang ingin memasuki pekerjaan kerajaan. Ianya adalah bidang berkaitan dengan teori dan teknik dalam pengukuran pendidikan psikologi, kemampuan, sikap dan sifat keperibadian.


Keputusan Ujian Psikometrik Penolong Pengurus Asrama Gred N29 


Contoh soalan psikometrik SPA ialah : 

1. Saya ingin mengetahui sesuatu dengan lebih mendalam.
a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

2. Teguran dan nasihat saya diterima.
a. Sangat kerap 
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

3. Jika saya gagal beberapa kali, saya tidak mencuba lagi.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

4. Saya merasakan iri hati apabila ada orang lain melebihi saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

5. Bersikap tolak ansur tidak membawa kepada kejayaan.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

Ini adalah contoh soalan sebenar ujian psikometrik SPA.

Jadi, saya memcuba beberapa teknik bagi mengetahui cara sebenar menjawab exam psikometrik ni. Saya mencuba untuk beberapa jawatan gred 29. Ada yang gagal dan ada yang lulus.

Untuk jawatan Penolong Pengurus Asrama N29 nih..lulus.


Keputusan Ujian Psikometrik Penolong Pengurus Asrama Gred N29
Keputusan Ujian Psikometrik Penolong Pengurus Asrama Gred N29 


Saya ada cuba teknik yang sama untuk Penolong Pegawai Penguat Kuasa KP29 bagi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Nantikan keputusannya nanti. Andai lulus, saya akan cuba lagi untuk beberapa jawatan yang lain hingga saya yakin untuk berkongsi dengan anda semua. 

Untuk artikel seterusnya, saya akan kongsikan skop sebenar jawatan Penolong Pengurus Asrama N29 untuk rujukan anda bagi menghadapi temuduga akan datang.


1 Comments

Post a Comment

Previous Post Next Post