Perjalanan Rolex dikaitkan dengan semangat pandangan jauh oleh pangasasnya, hans Wilsdorf. Pada  tahun 1905, semasa beliau berumur 24 tahun, Hans Wilsdorf telah menubuhkan sebuah syarikat di London khusus untuk pengagihan alat penunjuk masa. 

Sejarah Penciptaan Jam Tangan Rolex
Sejarah Penciptaan Jam Tangan Rolex 
Credit Pic : SUMBER

Beliau mula membayangkan tentang jam tangan yang dipakai di pergelangan tangan. Jam tangan pada ketika itu waktunya kurang tepat, namun Hans Wilsdorf meramalkan bahawa jam tangan tersebut bukan sahaja akan menjadi elegan, tetapi juga menjadi boleh percaya.

Sejarah Penciptaan Jam Tangan Rolex 


Untuk memberikan keyakinan kepada orang ramai tentang kebolehpercayaan jam tangan yang diciptanya adalah inovatif, beliau mencipta dengan lengkap berserta dengan mekanisme yang sangat kecil dan tepat yang dikilangkan oleh sebuah syarikat pembuatan jam tangan di Bienne.

Hans Wilsdorf ingin jam tangannya pembuatannya memiliki nama yang ringkas, mudah disebut dan senang diingati dalam apa jua jenis bahasa, dan sekaligus nampak sempurna pada mekanisme dan pada dail tersebut.

Beliau berkata. “ Saya telah mencuba untuk menggabungkan huruf abjad dengan pelbagai cara ” Ia memberikan saya ratusan nama, tetapi tiada satu pun yang dirasakan sesuai. Pada suatu pagi, ketika sedang menunggang kereta kuda sepanjang Cheapside di Kota London, ada jin berbisik ‘Rolex’ di telinga saya

Rolex telah berpindah ke Geneva, iaitu satu kota yang dikenali di antarabangsa tentang pembuatan jam tangan ini. Montres Rolex S.A telah berdaftar di Geneva pada tahun 1920.
Rolex mempunyai sumber pembuatan yang merangkumi pelbagai kemahiran dan pengetahuan. 

Pembuat jam tangan, jurutera, pereka dan pakar lain bekerjasama rapat dari reka bentuk hinggalah terhasilnya jam tangan. Sasaran syarikat Rolex berdasarkan pada nilai-nilai kemanusiaan yang meletakkan kepakaran dan kemahiran insaniah sebagai teras jenama dalam aktiviti yang berbeza.

Rolex menjadi tuan rumah terhadap pelbagai kerjaya, di buat oleh pekerja yang pakar dalam bidangnya tersendiri. Kepelbagaian ini berasal dari kawalan penuh syarikat terhadap komponen pentingnya, bermula dengan pemilihan aloi emas ke pemesinan, pengemasan dan pemasangan mekanisme, penutup, elemen dail dan rantai serta susunan permata. Jenama ini terus meningkatkan mutu kualitinya disebabkan peralatan eksklusifnya. 

Pengeluarannya juga terdapat di seluruh dunia disebabkan rangkaian perkhidmatan selepas jualan yang luar biasa. Hampir satu abad yang lalu, Hans Wilsdorf telah berjaya mencipta jam tangan yang paling tepat dan boleh dipercayai di dunia. 

Terima kasih kepada keperluan yang tidak ada kompromi, hari ini jenama masih menghasilkan jam tangan yang berada di barisan hadapan teknologi dan terus mempertingkatkan mutu serta kekurangannya dari masa ke masa.

Koleksi Oyster Perpetual telah berjaya dihasilkan atas kejayaan model Oyster asli yang dijenamakan oleh Rolex dan dilancarkan pada tahun 1926. Rolex juga jam tangan kalis air pertama di dunia, ia berperanan sebagai perintis dalam pembangunan jam tangan yang moden. 

Dengan berlalunya masa, Oyster telah menjadi kebanggaan dalam pelbagai inovasi – seperti ciri automatik melalui penggunaan rotor Perpetual (1931) – mendefinisikan identiti model dalam koleksi dan menempa reputasi Rolex yang cemerlang di mana ketepatan kronometrik dan kebolehpercayaan adalah asasnya.

Lebih dari 100 tahun kemunculan Rolex, falsafah Hans Wilsdorf kini telah menyerlah samada dari segi pembuatan jam tangan syarikat sehingga komitmen di serata dunia.




Post a Comment

Previous Post Next Post