Isu tekanan dan stres bukanlah satu perkara baharu dalam dunia pekerjaan. Ia kerap kali disuarakan, namun hanya sedikit daripada majikan yang benar-benar mengambil berat mengenai hal ini.

Bagaimana Cara Mengatasi Stress Di Tempat Kerja Yang Perlu Anda Tahu
Bagaimana Cara Mengatasi Stress Di Tempat Kerja Yang Perlu Anda Tahu
Credit Pic : SUMBER

Manakala yang lain hanya menganggap ia sebagai urusan peribadi pekerja itu sendiri untuk melepaskan tanggungjawab mereka sebagai majikan yang berdedikasi.

Bagaimana Cara Mengatasi Stress Di Tempat Kerja Yang Perlu Anda Tahu


Bagi mereka yang berhadapan dengan stres di tempat kerja, jangan tunggu majikan anda melakukan sebarang perubahan yang entah datang, entahkan tidak. Cuba tip-tip ini bagi membantu anda mengatasi stres di tempat kerja.


1. Track Stress Anda

Rekodkan mengenai apa yang menyebabkan anda menjadi stres. Kemudian, kenal pasti situasi mana yang paling memberikan tekanan kepada anda dan bagaimana anda memberikan respon terhadapnya.

Rekodkan pendapat dan perasaan anda selain bagaimana anda memberikan reaksi. Rekodkan juga informasi mengenai persekitaran tempat kerja anda termasuklah staf lain dan keadaan yang terlibat.

Ini membantu anda untuk mengenalpasti corak yang memberikan tekanan kepada anda dan reaksi anda terhadapnya.


2. Bangunkan Respon Yang Sihat

Daripada anda melawan stres melalui pemakanan yang tidak sihat, adalah lebih baik untuk anda membuat pilihan yang lebih baik dan lebih sihat untuk melawan stres yang anda alami.

Lakukan senaman atau aktiviti relaksasi seperti yoga untuk melawan stres. Anda juga boleh melibatkan diri dengan melakukan hobi kegemaran anda seperti menonton wayang, melukis atau berjalan-jalan di pusat membeli belah. 


3. Wujudkan Batas Sempadan

Wujudkan sempadan antara waktu kerja dan waktu anda di rumah. Jangan periksa email anda di rumah selagi mana anda tidak hadir ke pejabat kembali.

Jangan sesekali menjawab panggilan telefon mengenai urusan pejabat di rumah.

Kewujudan sempadan atau batas antara masa di pejabat dan masa di rumah boleh membantu anda mengurangkan tekanan yang sedang anda alami.


4. Ambil Masa Untuk Recharge

Untuk mengelakkan anda daripada mengalami simptom-simptom burnout, ambil sedikit masa untuk berhenti melakukan kerja buat seketika waktu.

Jika anda rasa melancong adalah ubat terbaik bagi merawat stres anda, pergilah melancong bersama rakan atau ahli keluarga anda.

Nikmati masa-masa anda ketika melancong tersebut kerana ia boleh membantu anda untuk recharge sebelum kembali pulang ke pejabat. 


5. Dapatkan Sokongan Daripada Individu Lain

Cuba luahkan masalah anda dan dapatkan sokongan daripada rakan atau ahli keluarga yang dipercayai. Selain itu, anda juga boleh bercakap secara terbuka dengan penyelia anda di pejabat mengenai stres yang anda alami.

Tujuannya bukanlah sebagai satu aduan, tetapi bagi mendapatkan pelan berkesan yang boleh membantu anda menguruskan stres yang dialami.

Majikan anda mungkin mempunyai program bantuan pekerja termasuklah khidmat kaunseling bagi membantu anda. 


Kesimpulan

Adalah penting untuk anda kekal berkomunikasi dengan individu di sekeliling terutamanya ahli keluarga dan rakan rapat sekiranya anda mengalami sebarang masalah.

Anda mungkin tidak sedar bahawa kadangkala anda tidak boleh lagi mengawal tekanan yang dialami.

Oleh itu, untuk mengelakkan daripada berlakunya perkara-perkara yang tidak diingini, bercakaplah dengan individu lain mengenai masalah anda.

Pasti ada yang masih prihatin dan sudi menghulurkan tangan bagi mengurangkan beban tersebut.

SUMBER

Baca Juga : Tips Cara-Cara Mengetahui Rakan Sekerja Cemburu Dengan Anda

Post a Comment

Previous Post Next Post