Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua pembaca-pembaca sekalian. Disebabkan kesukaran anda untuk study exam online, saya dengan senang hati menaip semula kesemua soalan-soalan dan jawapan bagi memudahkan urusan anda dalam menghadapi Peperiksaan Exam Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. 

Soalan Sebenar SPA Bagi Jawatan Pegawai Kebudayaan B41 Berserta Jawapan 2020 (Psikometrik)
Soalan Sebenar SPA Bagi Jawatan Pegawai Kebudayaan B41 Berserta Jawapan 2020 (Psikometrik)

Di sini saya nak maklumkan bahawa saya hanya membantu menyusun semula soalan-soalan bagi memudahkan urusan anda. Ini adalah sebagai rujukan anda. Soalan-soalan ini adalah soalan sebenar dari Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.

Soalan Sebenar SPA Bagi Jawatan Pegawai Kebudayaan B41 Berserta Jawapan 2020 (Psikometrik)

Soalan Daya Menyelesaikan Masalah Bagi Jawatan Pegawai Kebudayaan B41

1. Saya peka kepada perubahan persekitaran.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

2. Saya tidak peduli jika kawan saya gagal.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

3. Saya melayan tetamu yang datang ke rumah saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

4. Saya lebih banyak mendengar daripada berkata-kata.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

5. Saya merasa terganggu apabila orang lain menggangu kerja saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

6. Cepat berpuas hati dengan hasil titik peluh.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti 
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

7. Pepatah “Bersatu Teguh, Bercerai Roboh” tidak sesuai pada masa kini.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tdak setuju

8. Saya menggunakan helah dalam permainan semata-mata untuk menang.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

9. Berbaris untuk membayar bil adalah yang menyusahkan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

10. Khidmat Negara perlu dikenakan kepada semua rakyat berumur 21 tahun.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tdak setuju

11. Dalam membincangkan sesuatu yang serius, saya masih boleh berjenaka.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

12. Saya ingin mengetahui sesuatu dengan lebih mendalam.
a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

13. Impresi pertama mempengaruhi pendapat sesorang.
a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju 
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

14. Saya menjerit/menangis apabila perasaan saya tertekan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

15. Saya mudah berasa bosan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

16. Saya akan membuktikan keputusan yang saya buat adalah betul
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

17. Saya akan bertanya jika kawan saya kelihatan bermasalah
a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

18. Saya menghadiri sesuatu majlis dan meninggalkannya sebaik sahaja ia bermula.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tdak setuju

19. Apabila berbicara dengan seseorang, saya akan memandang ke arahnya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

20. Member laluan kepada kenderaan lain memotong adalah lebih baik daripada dia memotong dalam keadaan bahaya. 
a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

21. Kritikan boleh menghalang peningkatan prestasi kerja.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

22. Saya selesa membuat rancangan sendiri tanpa gangguan dan cadangan orang lain.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tdak setuju

23. Saya tidak menceritakan hal mereka kepada orang lain.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

24. Memakai kad matrik tidak semestinya menunjukkan pelajar itu berdisiplin.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tdak setuju

25. Seseorang yang telah melucutkan hak kewarganegaraan boleh diterima semula
kerana keperluan kepakarannya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

26. Jika saya diarah melakukan sesuatu tanpa panduan terperinci, saya akan usahakan
juga sehingga Berjaya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti 
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

27. Saya bergantung kepada tanggapan pertama apabila membuat sesuatu pertimbangan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

28. Merasa orang tidak menyukai saya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tdak setuju

29. Saya menangis/sebak apabila menonton babak sedih
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

30. Saya mendengar nasihat pakar tetapi akan mengikut keputusan asal saya sendiri.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

31. Saya memerlukan bantuan seseorang untuk membuat pilihan semasa membeli belah.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

32. Saya memulakan perbualan dahulu apabila berjumpa dengan orang yang baru saya kenali.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju 

33. Saya mengambil peluang mengenali beberapa ramai perserta dalam sesuatu majlis.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

34. Saya merasa gementar apabila bercakap di depan orang ramai
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

35. Teguran boleh mengakibatkan perhubungan persahabatan terputus.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

36. Saya berusaha mengulangi sesuatu tugas walaupun tidak menjanjikan kejayaan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

37. Saya dapat membuat sesuatu dengan lebih baik secara berseorangan daripada bekerja dalam satu kumpulan.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

38. Saya membayar denda atas kesalahan walaupun ada peluang melepaskan diri
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

39. Tidak mengapa sekiranya kita sekali sekala melanggar lampur isyarat merah di jalanraya.
a. Sangat setuju
b. Setuju 
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

40. Pesanan ibu bapa boleh membantu saya dalam membuat keputusan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

41. Saya tidak perlu mempunyai banyak pilihan untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

42. Saya tidak berminat terhadap permasalahan yang memerlukan kajian.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

43. Saya mudah merasa kecewa.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

44. Setelah menonton cerita seram, saya merasa ketakutan untuk beberapa hari.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

45. Saya boleh mengenali orang yang membuat keputusan mengikut gerak hatinya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

46. Teguran dan nasihat saya diterima.
a. Sangat kerap 
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

47. Menghadiri akitiviti majlis keraian adalah suatu kewajipan.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

48. Saya boleh menyesuaikan diri walaupun dalam keadaan yang saya tidak gemari.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

49. Saya mengelak apabila diminta berucap di khalyak ramai.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

50. Terdapat kawan rapat saya teridiri daripada mereka yang tidak sehaluan dengan saya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

51. Jika saya gagal beberapa kali, saya tidak mencuba lagi.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

52. Saya tetap memberi sokongan kepada pasukan sekolah walaupun pasukan saya lemah.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju 
e. Sangat tidak setuju

53. Saya akan menyimpan baki wang yang terlebih bayar kepada saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

54. Guru menyekat kebebasan saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

55. Saya suka kepada lagu-lagu patriotic.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

56. Jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah adalah bertanya kepada orang lain.
a. Sangat tidak setuju
b. Tidak setuju
c. Kurang setuju
d. Setuju
e. Sangat setuju

57. Saya tidak mengambil tahu tempoh tamat menggunakan sesuatu barang yang dibeli.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

58. Merasakan orang berceritakan tentang saya di belakang saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

59. Saya tidak boleh menerima kegagalan.
a. Sangat tidak setuju
b. Tidak setuju
c. Kurang setuju 
d. Setuju
e. Sangat setuju

60. Saya dipilih mewakili pelajar semasa di sekolah.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

61. Saya menghadiri majlis hari lahir rakan saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

62. Saya menyuarakan pendapat sama ada diterima ataupun tidak.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

63. Saya menyesal di atas keputusan yang telah dibuat.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

64. Saya boleh menyesuaikan diri dengan orang yang tidak sehaluan dengan saya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

65. “Ulat dalam batu pun boleh hidup”
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

66. Saya kecewa apabila kekalahan disebabkan kelemahan ahli kumpulan.
a. Sangat kerap
b. Kerap 
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

67. Saya sukar memulangkan semua barang yang dipinjam sebagaimana yang dijanjikan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

68. Saya patuh kepada jadual yang saya tetapkan
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

69. Saya tidak rasa teruja apabila melihat bendera Malaysia berkibar.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

70. Konsep “Air yang tenang jangan disangka tiada buaya” penting dalam kehidupan.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

71. Saya jarang membandingkan harga sebelum membeli sesuatu barang.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

72. Saya merasakan iri hati apabila ada orang lain melebihi saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

73. Guru selalu memuji saya kerana dapat melaksanakan tugasan dengan berkesan.
a. Sangat kerap 
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

74. Saya suka berbual dengan orang yang saya belum dikenali.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

75. Saya sukar mengeluarkan pendapat walaupun banyak idea.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

76. Dalam sesuatu kumpulan baru, saya dapat menyesuaikan diri dengan serta-merta.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

77. Saya member layanan berbeza mengikut status social.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

78. Saya akan berasa kecewa, jika tidak dapat mengatasi kejayan orang lain.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

79. Saya menerima pandangan kumpulan walaupun bercanggah dengan prinsip hidup saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah 

80. Saya menegur orang yang menghisap rokok di tempat yang dilarang.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

81. Saya tidak merasa bersalah melanggar sesuatu peraturan kerana orang lain telah
melakukannya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

82. Saya tidak merasa apa-apa walaupun membaca berita yang memburuk burukkan Negara.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

83. Apabila merancang sesuatu, saya akan sediakan beberapa altenitif.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

84. Apabila saya mendengar sesuatu berita, saya ingin mengetahui lebih lanjut, dari sumber berita tersebut.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

85. Saya rasa tercabar apabila orang lain mempertikaikan keputusan saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

86. Untuk mempelajari peralatan elektronik baru, saya mencubanya dahulu, kemudian
baru membaca manual yang disediakan. 
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

87. Saya menerima nasihat seseorang jika ada bukti yang menyokong
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

88. Saya tidak merasa gementar apabila diminta member pendapat dalam sesuatu majlis.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

89. Saya boleh berbicara mengenai banyak perkara.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

90. Bersikap tolak ansur tidak membawa kepada kejayaan.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

91. Saya tidak boleh memaafkan seseorang yang tidak menepati temujanji kerana lambat.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

92. Saya sedia menerima ganjaran yang kecil walaupun beban kerja berat.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti 
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

93. Saya akan membantu ahli dalam kumpulan walaupun menjejaskan matlamat kumpulan.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

94. Saya merasa bersalah sekiranya tidak dapat hadir pada masa yang dijanjikan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

95. Saya keluar rumah tanpa memberitahu ahli keluarga.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

96. Saya akan respon jika orang bercakap perkara yang tidak baik mengenai keluaraga saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

97. Saya mementingkan aspek kesihan daripada peraturan.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

98. Dalam pergaulan, sesiapa sahaja boleh rapat dengan saya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

99. Saya mengajukan soalan dalam majlis dialog yang diadakan. 
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

100. Apabila jiran memasing radio dengan kuat, biasanya saya membiarkannya sahaja.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

101. Ganjaran mendorong kejayaan seseorang.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

102. Saya tidak suka mengikuti aktiviti berkumpulan
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

103. Apabila seseorang memotong tidak mengikuti galiran, saya menegurnya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

104. Pepatah Di mana bumi dipijak disitu langit dijunjung telah ketinggalan zaman.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

105. Program Khidmat Negara wajib kepada semua pelajar.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju 
e. Sangat tidak setuju

106. Sekiranya seseorang itu perna menipu, saya pasti dia akan mengulangi perbutan tersebut.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

107. Sifat berwaspada perlu pada diri saya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

108. Saya merasa marah apabila orang menyatakan sekolah saya tidak baik.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

109. Sepatutnya pekerja dibenarkan menentukan masa berkerjaya sendiri kerana mereka tahu bila prestasi kerjayanya ditahap optima.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

110. Saya kerap membaca novel fiksyen berbanding majala hiburan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

111. Saya meminta maaf jika saya melakukan kesilapan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

112. Saya hanya bertegur sapa dengan orang yang saya kenali.
a. Sangat kerap 
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

113. Saya berbual dengan jiran apabila ada kelapangan
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

114. Saya bersedia menerima kritikan walaupun tidak menyukinya
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

115. Apabila berhadapan dengan pelbagai rintangan, saya tidak boleh meneruskan tugas saya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

116. Saya menunggu semua rakan sebelum memulakan sesuatu aktiviti walaupun sudah kelewatan masa.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

117. Sesiapa saja akan mengambil kesempatan jika berpeluang.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

118. Saya menghadapi masalah dengan orang yang terlalu mengikuti peraturan.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju 
e. Sangat tidak setuju

119. Saya akan mengambil tindakan yang sepatutnya jika didapati sesorang itu bersalah.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

120. Saya member keutamaan kepada barangan tempatan ketika membeli belah.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

121. Penjual tidak menjual goreng pisang untuk pelanggan, tapi pelanggan menyuruh penjual mengorengkan pisang untuknya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

122. Saya akan memerhati apabila melihat orang yang mencurigakan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

123. Saya tidak meluahkan perasaan kepada kawan-kawan apabila ada masalah
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

124. Walaupun meja kerja saya berselerak tetapi saya tahu dimana saya meletakkan barang saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah 

125. Saya lebih suka menjawab soalan berbentuk objektif berbanding soalan subjektif (esei).
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

126. Kawan-kawan mengadukan hal-hal peribadi kepada saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

127. Saya menghadiri kenduri di rumah jiran saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

128. Saya menghubungi rakan-rakan lama.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

129. Saya marah apabila disindir
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

130. Usaha tidak diperlukan sekiranya peluang sedang menunggu.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

131. Saya selesa berkerja secara sendirian walaupun ada yang ingin membantu.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti 
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

132. Saya membuat keputusan yang menyebelahi saya.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

133. Saya menerima pelawaan kawan untuk makan walaupun saya masih kenyang.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

134. Saya akan mempertahankan “ketua sentiasa benar” (the boss is always right”)
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

135. Saya merujuk kepada orang lain untuk membuat keputusan.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

136. Penjual tidak memilih barang untuk dijual tetapi barang dipilih oleh pembeli.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

137. Saya menerima khabar angin sebagai suatu yang tidak perlu disahkan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

138. Tidur saya sering terganggu. 
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

139. Saya tidak pasti sama ada saya melakukan perkara yang betul.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

140. Saya melaksanakan tugas dalam amasa yang ditetapkan
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

141. Saya memulakan perbualan dengan jiran baru.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

142. Kebolehan komunikasi yang baik boleh menyelesaikan masalah.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

143. Saya sanggup melakukan tugas orang lain, walaupun saya sendiri ada kerja.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

144. Kejayaan orang lain member inspirasi kepada saya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju 

145. Saya lebih suka bekerja secara berpasukan berbanding secara bersendirian.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

146. Saya rela ke mahkamah untuk mempertahankan nama jabatan saya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

147. Semasa di sekolah saya pernah didenda.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

148. Saya akan mempertahankan apa sahaja prinsip yang telah dipersetujui walaupun ada orang yang mengungkit.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

149. Saya percaya masalah boleh diselesaikan.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

150. Pandangan orang ramai jarang mempengaruhi keputusan saya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

151. Saya merasa ingin tahu tingkah laku seseorang.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti 
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

152. Saya akan melenting apabila dimarahi.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

153. Saya akan membuat keputusan mengikut gerak hati walaupun tidak mendapati bukti yang dapat membantu.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

154. Orang lain selalu menyatakan bahawa saya ini orang yang kurang teliti.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

155. Sebagai seorang ketua, saya akan pastikan orang mengikuti arahan saya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

156. Saya tidak selesa berada di majlis social.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

157. Saya seorang yang tidak suka berjenaka.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

158. Saya menerima alasan daripada rakan yang tidak menepati janji.
a. Sangat kerap 
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

159. Kegagalan melemahkan semangat saya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

160. Kerja secara berkumpulan melambatkan keputusan dibuat.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

161. Tidak mengapa mengambil sijil sakit dalam keadaan terdesak.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

162. Saya menjelaskan bayaran bil sebelum tertunggak
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

163. Sambutan perayaan pelbagai kaum di Negara ini adalah berfaedah.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

164. Dalam penyelesaikan masalah, saya member banyak idea berbandingkan orang lain.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju 

165. Apabila mendengar berita kemalangan jalan raya saya cuba untuk mengetahui punca.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

166. Saya tidak berminat mata pelajaran matematik.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

167. Saya sedia mendengar masalah orang lain waalaupun pada masa itu saya mempunyai masalah sendiri.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

168. Saya tidak kisah jika tidak mempuanyai panduan yang tepat untuk ke sesuatu majlis kerana saya akan bertanya kepada orang lain dimana majlis itu diadakan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

169. Sebagai ketua, saya tidak perlu pendapat ramai.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

170. Saya selesa apabila bersama orang yang setaraf dengan saya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

171. Orang tidak memahami apa yang saya bicarakan.
a. Sangat kerap 
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

172. Saya boleh menghormati orang walaupun dia tidak menghormati saya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

173. Saya akan melaksanakan tugas tanpa diarah.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

174. Saya sanggup berhutang untuk membantu kumpulan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

175. Saya rasa terhina sekiranya mengakui kesilapan yang telah dilakukan.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

176. Mematuhi had had laju melambatkan perjalanan.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

177. Jika lagu Negaraku hanya dimainkan di tempat-tempat awam, saya tidak perlu untuk berdiri hormat.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju 

178. Saya telah memikirkan kesan apabila membuat sesuatu keputusan.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

179. Saya tidak menghadapi masalah menghadiri majlis perbincangan saintifik.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

180. Saya ingin mengetahui apa yang akan berlaku kepada kepompong ramarama.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

181. Bila ibu bapa saya berleter, saya akan keluar rumah.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

182. Saya tidak perlu mencari pelbagai kemungkinan untuk menyelesaikan
masalah.
a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

183. Saya berasa terikat apabila membuat temujanji yang ditetapkan hari dan masanya.
a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tidak setuju

184. Saya suka mengambil risiko.
a. Sangat kerap 
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

185. Sekali-sekala saya memikirkan perkara yang tidak bak untuk diperkatakan.
a. Ya
b. Tidak

186. Sekali-sekala saya mahu melepaskan geram dengan menyumpah seseorang.
a. Ya
b. Tidak

187. Saya tidak sesekali bercakap bohong
a. Ya
b. Tidak

188. Saya membaca setiap rencana pengarang dalam akbar yang saya baca.
a. Ya
b. Tidak

189. Sekali-sekala saya menangguhkan kerja hari ini untuk esok.
a. Ya
b. Tidak

190. Kadangkala saya cepat marah apabila tidak sihat
a. Ya
b. Tidak

191. Saya tidak pernah merasa lemah.
a. Ya
b. Tidak

192. Adab makan saya semasa di rumah tidak sebaik apabila berada dikhalayak ramai.
a. Ya
b. Tidak

193. Sekiranya saya boleh menonton wayang tanpa membayar tiketnya dan tidak dilihat oleh sesiapa sahaja, kemungkinan saya akan melakukannya.
a. Ya
b. Tidak

194. Jika turut serta dalam pertandingan badminton, saya lebih suka untuk bersuka-suka daripada menang.
a. Ya
b. Tidak

195. Saya suka mengenali orang-orang penting kerana ia membuat saya penting juga.
a. Ya
b. Tidak 

196. Tidak semua sahabat karib yang saya kenali, suka saya.
a. Ya
b. Tidak

197. Ada msanya saya juga mengumpat.
a. Ya
b. Tidak

198. Dalam membuat undian untuk memilih seseorang wakil saya memelih calon
yang saya tahu sedikit tentang dirinya.
a. Ya
b. Tidak

199. Sekali-sekala saya ketawa kepada jenaka yang berunsur lucah.
a. Ya
b. Tidak 

Jika terdapat kesalahan ejaan soalan atau salah jawapan, anda boleh komen di ruangan bawah yang disediakan. Semoga ada lulus dalam menghadapi Exam SPA.

Baca Juga :  Soalan Sebenar SPA Bagi Jawatan Pegawai Penguatkuasa KP41 Berserta Jawapan 2020

95 Comments

  1. Terima kasih!! content terbaik

    ReplyDelete
  2. pembantu operasi 2021 pn exactly smua soalan di atas.

    ReplyDelete
  3. Adakah semua jawapan ni betul ikut skema k yg memey punya lulus utk jawatan ni? Setahu sy ujian psikometrik kena banyak tonjolkan nilai positive Dr nilai negative

    ReplyDelete
  4. saya suka risiko tu jawapan dia sangat kerap ke? tapi bukan ke risiko dan cabaran tu berbeza, saya confuse sikit soalan ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. baca balik ayat tu sis.. Bende tu positive.. kalau awk x suka risiko maknanye awk seorg yg negative.. btul tk

      Delete
  5. Terbaik same soalan dgn Ujina 6/9
    Cume ad la 2 3 soalan confius soalan 118 sy jawab sgt tidak bersetuju ..sbb setahu saya...la

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. hm sye rasa setuju sebab.. kita tgh buat kerja ni, tak kan ada kawan ganggu borak2 kita nak layan pulak.. mana penting kawan ke kerja ?

      Delete
    2. Mana jawapannya ..sy tgk soalan je ad ni

      Delete
  7. harap saya boleh lulus... soalan sama baik di rujuk, baca dahulu pesanan saya sebelum meniru

    ReplyDelete
  8. Rasanya jawapan kena ikut charateristic dan diri sendiri. Jawapan di atas baik untuk dirujuk, tetapi pada pendapat saya bukan semua jawapan yang tepat. Kita perlu ikut kejujuran diri sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan jujur sgt😂 die nak nilai positive.. jadi sorok kan nilai negative anda walaupon jujur

      Delete
    2. Jawapan semua betul tp spa nak jawapan yg positif,menarik dan baik.

      Delete
  9. Soalan no 5 dan 115 jawapan dia tak konsisten bagi saya. Sepatotnya no jawapan dia tak pernah, baru la konsisten dgn jawapan no 115. Kan?

    ReplyDelete
  10. semoga Allah membalas semua admin dengan kebaikan Aamiin

    ReplyDelete
  11. pendapat saya kalau untuk jawatan berkaitan kaunseling, saya menangis setelah mendengar cerita sedih tu kena jawab sangat setuju sebab kaunselor kena ada nilai empati dan simpati

    ReplyDelete
  12. Dukacita dimaklumkan anda TIDAK BERJAYA ,ini jawapan dari SPA... diorang dah pilih calon dalam2 kot, anyway good luck guys

    ReplyDelete
  13. mana jawapannye ye untuk rujukan? terima kasih.

    ReplyDelete
  14. ad jawapan x bos..?ke soalan je ni

    ReplyDelete
  15. Hi admin, boleh email saya macam mana nak beli soalan dan jawapan untuk skema ni terima kasih

    ReplyDelete
  16. Salam.. macammna utk dptkan jwpn ya?

    ReplyDelete
  17. Nak skema jwpan dia boleh tak

    ReplyDelete
  18. Nak jawapm dia untuk soala psiko

    ReplyDelete
  19. Assamualaikum, admin boleh emilkan jawapan tak? boleh la saya buat latihan. terima kasih atas perkongsian soalan. semoga dipermudahkan urusan dunia dan akhirat

    ReplyDelete
  20. Nak skema jwpan dia boleh tak

    ReplyDelete
  21. tuan boleh email skima jawapan?

    ReplyDelete
  22. Hai admin.. Mana saya boleh dapatkan jawapan? Komen dulu2 mcm boleh nampak jawapan. Tapi kami yg baru2 ni takdapat nampak jawapan dia :)

    ReplyDelete
  23. Asalam boleh tolong email kan jwp tak.terima kasih

    ReplyDelete
  24. xda jawapan... semoga ada rezeki buat saya untuk kali ini...aaminn

    ReplyDelete
  25. Macam mana naj dapatkan jawapannye setelah membuatnya?

    ReplyDelete
  26. Jawapan dia takde ke?...boleh admin emelkan jawapannya

    ReplyDelete
  27. Hari tu ada jawapan. Sekarang takde jawapan dah. Nak jawab exam ni aduh

    ReplyDelete
  28. Pm skema jawapan please🥺..amat mmerlukan😞

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah dapat ke jawapannya ?

      Delete
    2. E-mail kan sekali dengan saya di petrussurumpit@gmail.com

      Delete
  29. Assamualaikum, admin boleh emilkan jawapan tak? boleh la saya buat latihan. terima kasih atas perkongsian soalan. semoga dipermudahkan urusan dunia dan akhirat

    ReplyDelete
  30. Assamualaikum, admin boleh emilkan jawapan tak? boleh la saya buat latihan. terima kasih atas perkongsian soalan. semoga dipermudahkan urusan dunia dan akhirat

    ReplyDelete
  31. boss blh bagi jawapan ke ? urgent pls

    ReplyDelete
  32. Pm skema jawapan please admin. Utk ulang kaji. Tq

    ReplyDelete
  33. salam.ada jawapan tak admin.terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam awak ada dpat jawapan tak dari admin??

      Delete
  34. Admin minta cadangan jawapan boleh tak

    ReplyDelete
  35. please admin minta cadangan jawapan

    ReplyDelete
  36. pm jawapan please, terima kasih

    ReplyDelete
  37. jawapan dia bergantung dengan jawatan yang kita dapat tu

    ReplyDelete
  38. Soalan sebijik sama keluar exam tadi...haishh xdak jawapan pulak

    ReplyDelete
  39. Dulu min ada bagi jawapan...tapi ada segelintir yg x suka diberi jawapan. Mungkin dia nk lulus sorang2 la kot. Ada cara dia nk lulus. Seriusss.

    ReplyDelete
    Replies
    1. admin, boleh share jawapan tak? lantak la mereka yang taknak jawapan tu. kit bantu siapa yang mahu sahaja kan? huhu

      Delete
    2. admin boleh email jawapan pada saya tak? blackclaws.artfighterz95@gmail.com

      Delete
    3. email sy jwpn boleh x admin yg baik hati .

      Delete
  40. sebijik soalan KP41 tadi...tapi takda jawapan. hmmmm

    ReplyDelete
  41. Nak answer..tengah jawab ni

    ReplyDelete
  42. Ada skema Jawapan tak ?
    Kalau boleh saya nak skema jawapan. Tq Admin.

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post