RAMAI YANG TAK TAHU MACAM MANA & BILA NAK DETECT ANAK DELAY KE TIDAK ?
Artikel ini dikongsikan oleh Aishah Kassim di laman web ramsi beliau berkenaan macam mana nak detect anak delay bercakap ya, Caranya senang sahaja macam ni :

Cara Nak Kesan Anak Anda 'Delay' Dalam Bercakap
Cara Nak Kesan Anak Anda 'Delay' Dalam Bercakap
Credit Pic : SUMBER


Cara Nak Kesan Anak Anda 'Delay' Dalam Bercakap


1) Compare anak dengan child normal development chart. Boleh google atau tengak dalam buku check up Klinik Kesihatan anak-anak.

2) Cara senang camni :

✅ Untuk umur setahun patut sudah boleh hasilkan first word (perkataan bermakna contohnya : mama refer pada ibunya) kalau selepas 1tahun 6bulan anak masih belum ada first word, itu dah masuk kategori delay.


✅ Untuk anak yang berumur 2 tahun pula patut anak-anak sudah mula boleh combine kan perkataan jadikan ayat 2 PATAH PERKATAAN. 

Contohnya : nak susu, mama nak, jom tido dan lain lain, kalau sebutan pelat takpe lagi time ni. Kalau sudah 2tahun 6bulan masih belum boleh buat ayat lagi , dah masuk category delay Bahasa.


✅ Untuk umur 3 tahun pula, anak sudah mula buat ayat 3 PATAH PERKATAAN. 
Contohnya : nak makan roti, mama jom makan dan lain lain lagi. Kalau 
sudah 3tahun 6bulan masih tak boleh combine 3 patah perkataan. Itu dah masuk category delay.


✅ Untuk umur 4 tahun sudah start bercerita dah, dan ayat yang anak hasilkan 4 patah perkataan dan keatas.


✅ Untuk umur 6 tahun dah macam perbualan seperti orang dewasa dan boleh jawab kebanyakan jenis soalan yang kita tnya. Apa, siapa, kenapa, mcm mana, bila & berapa. Kalau masih tak boleh dah masuk category delay.

Delay bahasa pun ada peringkat jugak tau. Ada yang ringan, sederhana & teruk. Tapi bergantung kepada berapa jarak umur semasa dengan kemahiran bahasa semasa.

Yang saya bagi ni skill minimum yang kanak-kanak patut ada ya. Kalau lebih lagi bagus.
Jadi usah takut untuk check dan buat assessment, untuk tengok performance anak tau. Bermula dari awal, improvement akan lebih cepat dan lebih banyak masa untuk kejar umur nak masuk sekolah.



Post a Comment

Previous Post Next Post