Mungkin anda hanya berfikir masalah stress hanya akan berlaku pada orang dewasa sahaja. Tahukah anda, gejala stres juga boleh mempengaruhi kanak-kanak juga tanpa anda sedari. Mungkin masalah seperti ini jarang sekali kita dengar dan berlaku. 


Jenis Tekanan Yang Ada Pada Anak-Anak Anda Yang Perlu Setiap Ibu Bapa Tahu
Jenis Tekanan Yang Ada Pada Anak-Anak Anda Yang Perlu Setiap Ibu Bapa Tahu
Credit Pic : SUMBER

Bila kanak-kanak sedang stres, mereka tidak tahu bagaimana cara untukmengatakannya kepada orang dewasa tentang tekanan yang mereka hadapi. Ibu bapa harus ambil tahu dan memainkan peranan yang penting untk memahami segala apa keperluan dan tangani masalah tersebut dengan bijak.


Jenis Tekanan Yang Ada Pada Anak-Anak Anda Yang Perlu Setiap Ibu Bapa Tahu


Kerap mengajak kanak-kanak berkomunikasi juga sangat penting dalam mengenali ciri-ciri gangguan tekanan kepada mereka. Dalm erti kata lain, tekanan adalah salah satu gangguan psikologi bila mula mengalami stres. Kewajiban ibu bapa untuk cuba memahami anak-anak dan mencari ciri-ciri gejala tekanan yang di hadapi oleh anak-anak seawal yang mungkin.

Berikut 5 ciri-ciri gejala tekanan yang berlaku kepada kanak-kanak yang harus anda ambil tahu.


1. Menangis

Sekiranya anak-anak anda menangis tanpa sebab, kebanyakkan ibu bapa mudah terus memarahi secara langsung. Jika hal tersebut berlaku, ia akan semakin menganggu psikologis anak dan menjadikan mereka bertambah tertekan. Sebaiknya ibu bapa haruslah berkelakuan lebih lembut supaya anak-anak selesa untuk mengungkapkan apa yang mereka rasai.


2. Enggan Mematuhi

Masa kanak-kanak adalah tempoh masa bagi mereka bermain dengan gembira bersama rakan sebaya. Walau sebanyak mana arahan yang telah ibu bapa berikan dan mengharap agar mereka mematuhinya. Namun mereka memutuskan dua perkara dengan melanggar arahan ibu bapa secara unilateral tetapi memberikan tekanan pada anak-anak.


3. Hyperaktif Secara Tiba-Tiba

Dengan peredaran zaman yang semakin pesat dan pembebasan perempuan yang semakin tinggi, ramai wanita yang tidak mahu tinggal di rumah dan menjaga anak-anak mereka. Kebanyakkan kini mereka akan menghantar anak-anak kepada pengasuh dan ibu bapa lepas tangan dan tidak mengetahuo perkembangan kanak-kanak secara langsung. 

Apabila anak-anak tiba-tiba hyperaktif, ibu bapa sering menganggapnya ‘nakal’. Kanak-kanak cenderung rasa marah, mengamuk dan sering membuat kecoh. Itu tandanya mereka ingin menarik perhatian ibu bapa mereka.


4. Kemurungan

Jika mereka mula mendiamkan diri secara tiba-tiba, ada kemungkinan mereka dalam keadaan yang tertekan. Cuba lihat ekspresi wajah kanak-kanak bila mereka termenung, tiada selera makan dan tidur tidak lena. Perangai kanak-kanak yang tertekan akan mudah berubah. Mereka lebih cenderung bergantung serta mengharapkan perhatian kepada ibu bapa dan tidak mahu bermain dengan rakan sebaya.


5. Sakit

Cuba ambil tahu rasa sakit yang berlaku pada kanak-kanak. Mereka juga akan mengalami kesakitan seperti orang dewasa juga. Kanak-kanak yang sakit sangat menginginkan perhatian yang lebih dari ibu bapanya. Mereka juga akan mudah tasa tertekan jika ada orang lain yang menaga mereka dan bukan ibu bapa sendiri. Kasih sayang dari ibu bapa adalah sangat penting untuk perkembangan minda anak-anak.

Menjadi ibu bapa mestilah bijak dan bijak dalam memahami anak anda, tetapi permata hatimu akan mengalami tekanan yang tidak diingini jika komunikasi dengan bayi anda tidak sesuai. 

Kanak-kanak dan orang dewasa awal mempunyai organ badan yang sama, walaupun mereka difikirkan mempunyai perbezaan yang besar. Ketahui lebih lanjut mengenai ciri-ciri kanak-kanak yang mengalami tekanan dan bertindak secara positif untuk kebaikan bayi.

Sebagai ibu bapa, anda haruslah bijak dalam menangani keadaan anak-anak anda. Mereka adalah permata hati anda. Sudah pasti anda tidak mahu perkara yang buruk berlaku kepada mereka. kanak-kanak juga memerlukan perhatian yang sepatutnya mereka dapati dari ibu bapa.


SUMBER

Baca Juga : Adakah Serangan Stroke Boleh Berulang Kembali?


Post a Comment

Previous Post Next Post