Nak tahu tak teknik penting untuk membina tabiat suka membaca buku di dalam diri si kecil kita tu? Artikel ini dikongsikan dari telegram dan dikreditkan kepada Tuan Ahmad Luqman Bukhari dan bukan dari penulisan original saya. 

Tips Mudah Memupuk Si Kecil Anda Untuk Minat Membaca
Tips Mudah Memupuk Si Kecil Anda Untuk Minat Membaca
Pic Credit : SUMBER

Jom kita lihat tips yang dikongsikan beliau untuk tatapan umum khususnya ibu bapa. 

Tips Mudah Memupuk Si Kecil Anda Untuk Minat Membaca


1. Guna bahan bacaan yang sesuai.

Contohnya untuk baby atau anak kecil yang berusia bawah 2 tahun, tunjukkan pada si comel anda buku yang ada banyak gambar menarik, buku yang berwarna warni dan ayatnya ringkas-ringkas saja.


2. Jadikan amalan membaca ni tabiat rutin kat rumah kita.

Benda ni kalau mula lagi awal lagi bagus. Ibarat melentur buluh, biarlah dari rebungnya. Deria pendengaran anak kita tu sebenarnya dah berfungsi dengan baik sejak dia di dalam kandungan lagi tau. 

Jika kita selalu mengaji, bacakan buku dan berbual-bual dengan anak kita, benda tu semua akan tingkatkan minat dia pada buku bila dah besar sikit nanti.


3. Parent wajib jadi model di rumah.

Children see, children do. Percayalah, si kecil tu akan follow tabiat membaca ni kalau kita sendiri yang selalu amalkan dan tunjuk kat depan dia.


4. Usaha luangkan masa untuk baca buku bersama si kecil anda setiap hari.

Antara waktu terbaik untuk lakukan perkara ni ialah sebelum tidur sebab waktu tu waktu si kecil kita dah berada dalam keadaan mood tenang.


5. Pelbagaikan nada suara masa bacakan buku.

Bila mak ayah kreatif untuk tarik minat anak baca buku, insyaAllah budak budak tu tak kan bosan dan terus bersemangat nak tahu pasal buku tu sampailah ke penamat. Untung sangat anak yang mak ayah dia buat betul-betul semua teknik ni.

Bab minat membaca ni kena tanamkan betul-betul sebab kita nak brain power dan memory anak kita tu makin meningkat. Lepas baca info ni, ajaklah pasangan kita buat sama-sama ya.

SUMBER - Ahmad Luqman Bukhari


Post a Comment

Previous Post Next Post