Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) telah lama dikenali sebagai pengeluar kereta mampu milik dan mesra pengguna di Malaysia. Pada masa kini, Perodua sedang melangkah ke satu fasa baru yang lebih inovatif dengan memperkenalkan kenderaan elektrik (EV) pertama mereka, yang dikenali sebagai eMO-II. Pelancaran EV ini menandakan satu langkah penting dalam usaha Perodua untuk terus relevan dalam era automotif moden yang semakin memberi tumpuan kepada teknologi hijau dan keberlanjutan.
![]() |
Perodua Memperkenalkan Kereta EV Pertama Credit Pic : SUMBER |
Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, industri automotif global sedang bergerak ke arah penghasilan kenderaan elektrik sebagai alternatif kepada kenderaan yang menggunakan bahan api fosil. Malaysia, sebagai negara yang sedang berkembang pesat, turut mengambil langkah untuk menerapkan teknologi hijau ini dalam usaha mengurangkan pencemaran udara dan mencapai sasaran sifar pelepasan karbon pada tahun 2050. Oleh itu, inisiatif Perodua dalam memperkenalkan EV mereka merupakan sebahagian daripada usaha nasional untuk memanfaatkan teknologi yang lebih mesra alam dan meningkatkan kualiti hidup rakyat Malaysia.
Perodua Memperkenalkan Kereta EV Pertama
Pengenalan EV Perodua – eMO-II
Pada bulan Disember 2024, Perodua mengumumkan prototaip EV pertama mereka, eMO-II, yang dipamerkan di Kuala Lumpur International Mobility Show 2024 (KLIMS 2024). eMO-II adalah kenderaan elektrik pertama yang dikeluarkan oleh Perodua, yang dibangunkan berdasarkan prototaip awal eMO. Model ini dijangka akan menjadi pilihan utama bagi pengguna yang menginginkan kenderaan elektrik yang mampu milik dengan harga yang berpatutan.
Menurut Perodua, eMO-II akan mula diproduksi secara besar-besaran pada tahun 2025, dengan sasaran untuk mengeluarkan sekitar 500 unit setiap bulan. Perodua menjangkakan bahawa harga bagi eMO-II akan berada dalam julat RM50,000 hingga RM90,000, menjadikannya lebih mampu milik berbanding dengan kebanyakan EV yang terdapat di pasaran Malaysia. Perodua berhasrat untuk menjadikan eMO-II sebagai pilihan utama bagi golongan berpendapatan sederhana yang mahu beralih ke kenderaan elektrik.
Salah satu ciri utama eMO-II ialah jarak perjalanan yang mampu dicapai. Perodua merancang untuk melengkapkan eMO-II dengan teknologi bateri yang memberikan jarak perjalanan sehingga 400 kilometer bagi satu pengecasan penuh. Ini akan membantu mengurangkan kebimbangan pengguna mengenai “jangka hayat bateri” atau jarak perjalanan yang terhad, yang merupakan salah satu cabaran utama dalam penggunaan EV di Malaysia.
Sokongan Kerajaan dan Rancangan Infrastruktur Pengecasan
Kerajaan Malaysia juga memainkan peranan penting dalam menggalakkan penggunaan kenderaan elektrik di negara ini. Pada tahun 2023, kerajaan Malaysia memperkenalkan beberapa insentif cukai dan pembiayaan untuk mempercepatkan penggunaan EV. Selain itu, kerajaan turut bekerjasama dengan pihak swasta untuk membangunkan infrastruktur pengecasan EV yang lebih luas di seluruh negara.
Dalam hal ini, Perodua merancang untuk mewujudkan rangkaian stesen pengecasan EV yang strategik, dengan pengecas yang boleh didapati setiap 40 hingga 50 kilometer di sepanjang lebuh raya utama. Ini akan membantu pengguna merasa lebih yakin untuk menggunakan kenderaan elektrik dalam perjalanan jauh, kerana mereka tidak perlu bimbang mengenai ketersediaan stesen pengecasan.
Kerjasama Strategik dengan Telekom Malaysia (TM)
Untuk meningkatkan pembangunan EV di Malaysia, Perodua telah menjalin kerjasama dengan Telekom Malaysia Bhd (TM). Kerjasama ini bertujuan untuk menyediakan infrastruktur teknologi yang menyokong penggunaan kenderaan elektrik, seperti penyelesaian rangkaian 5G untuk aplikasi automotif dan pembuatan pintar. Melalui penggunaan teknologi digital dan automasi, Perodua berharap dapat meningkatkan lagi kecekapan dalam pengeluaran kenderaan elektrik mereka.
Selain itu, TM turut terlibat dalam penyediaan penyelesaian pengecasan pintar yang membolehkan pengguna mengecas kenderaan mereka dengan lebih efisien dan pantas. Kerjasama ini juga termasuklah pembangunan sistem pemantauan dan penyelenggaraan bagi memastikan bahawa setiap kenderaan elektrik dapat berfungsi dengan baik dan bebas daripada masalah teknikal.
Kerjasama dengan Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
Perodua juga menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) untuk membangunkan kenderaan elektrik generasi akan datang. Dalam kerjasama ini, UTM akan menyediakan platform pendidikan dan latihan untuk jurutera tempatan dalam teknologi kenderaan elektrik. Selain itu, makmal penyelidikan dan pembangunan (R&D) akan ditubuhkan di kampus utama UTM di Skudai, Johor, untuk memberi tumpuan kepada inovasi dalam bidang EV.
Kerjasama ini diharapkan dapat menghasilkan lebih banyak penyelidikan dan pembangunan dalam teknologi EV di Malaysia, dan membuka peluang kepada graduan untuk bekerja dalam industri yang sedang berkembang pesat ini. UTM juga akan bekerjasama dengan Perodua untuk menambahbaik reka bentuk dan kecekapan EV agar dapat memenuhi keperluan pengguna tempatan.
Cabaran dalam Pembangunan EV
Walaupun terdapat banyak peluang dalam pembangunan kenderaan elektrik, Perodua juga menghadapi beberapa cabaran dalam usaha mereka untuk mempopularkan EV di Malaysia. Salah satu cabaran utama ialah kos pengeluaran yang masih tinggi. Walaupun harga bateri EV semakin murah berbanding beberapa tahun lalu, ia masih merupakan komponen yang mahal dalam pembuatan kenderaan elektrik.
Selain itu, terdapat juga cabaran dalam meningkatkan kesedaran pengguna mengenai kelebihan kenderaan elektrik dan keupayaan infrastruktur pengecasan yang masih terhad di beberapa kawasan. Walaupun kerajaan telah melaksanakan beberapa langkah untuk mempercepatkan pembangunan stesen pengecasan, ia masih memerlukan masa untuk memastikan setiap pengguna di Malaysia mempunyai akses yang mencukupi untuk mengecas kenderaan elektrik mereka.
Pembangunan Vendor Tempatan dan Penciptaan Peluang Pekerjaan
Salah satu strategi utama Perodua dalam memperkenalkan EV adalah dengan memberi tumpuan kepada pembangunan vendor tempatan. Perodua merancang untuk melibatkan lebih daripada 60 vendor dalam pembangunan EV mereka, bukan sahaja untuk Perodua tetapi juga untuk syarikat-syarikat automotif lain yang ingin memasuki pasaran kenderaan elektrik. Langkah ini akan memastikan bahawa ekosistem pembekalan tempatan dapat berkembang dan menyokong pengeluaran EV secara mampan.
Selain itu, pengeluaran EV juga dijangka dapat mencipta peluang pekerjaan dalam sektor pembuatan dan teknologi, yang akan memberi manfaat kepada ekonomi negara. Dengan semakin banyak syarikat yang terlibat dalam pembangunan dan pengeluaran EV, Malaysia boleh menjadi pemain utama dalam industri automotif elektrik di Asia Tenggara.
Kesimpulan
Perodua telah menunjukkan komitmen yang kuat dalam memperkenalkan kenderaan elektrik yang mampu milik dan berdaya saing di pasaran Malaysia. Dengan sokongan kerajaan, kerjasama strategik dengan pelbagai pihak, dan pelaburan dalam teknologi, Perodua berharap dapat menjadikan EV lebih diterima oleh rakyat Malaysia.
Walaupun terdapat cabaran yang perlu diatasi, seperti kos pengeluaran yang tinggi dan keperluan untuk memperluaskan infrastruktur pengecasan, Perodua yakin bahawa mereka dapat mengatasi halangan ini dengan terus berinovasi dan bekerjasama dengan pihak berkepentingan. Pada masa depan, Perodua dijangka akan memainkan peranan yang lebih besar dalam memajukan teknologi kenderaan elektrik di Malaysia, sekaligus menyumbang kepada matlamat negara untuk mencapai neutraliti karbon pada tahun 2050.
Walaupun terdapat cabaran yang perlu diatasi, seperti kos pengeluaran yang tinggi dan keperluan untuk memperluaskan infrastruktur pengecasan, Perodua yakin bahawa mereka dapat mengatasi halangan ini dengan terus berinovasi dan bekerjasama dengan pihak berkepentingan. Pada masa depan, Perodua dijangka akan memainkan peranan yang lebih besar dalam memajukan teknologi kenderaan elektrik di Malaysia, sekaligus menyumbang kepada matlamat negara untuk mencapai neutraliti karbon pada tahun 2050.
Baca Juga : 10 Kereta Elektrik (EV) Terbaik Tahun 2025
0 Comments