Sering kita lihat sayur tauge digunakan sebagai penambah rasa dlm kebanyakkan masakan.. Tatapi hakikatnya ramai yg tidak gemar sukakan tauge ini. Sebenarnya tauge enak dimakan dengan cara yg betul. Rasa rangup dan tidak berair membuatkan tauge lebih sedap. 


Kebaikan Makan Sayur Tauge Yang Jarang Ramai Diketahui
Kebaikan Makan Sayur Tauge Yang Jarang Ramai Diketahui
Credit pic : SUMBER


Mari kita lihat kebaikkan makan sayur tauge yg jarang org tahu :


Kebaikan Makan Sayur Tauge Yang Jarang Ramai Diketahui


1. Mengurangkan Risiko Sakit Jantung

Tauge bermanfaat untuk mengurangkan kolesterol dalam badan. Ia mengandungi saponin yg dipercayai membantu melawan 'lemak jahat' tanpa menganggu kandungan lemak baik. Untuk mereka yg berisko penyakit strok dan serangan jantung amat digalakkan mengambil lebih banyak menu berasaskan tauge.


2. Mencegah Penyakit Kanser

Tauge daripada sejenis kacang hijau, alfafa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia yg berkhasiat. Salahs atunya, kanavanin iaitu jenis asid amino yg mampu melumpuhkan punca kanser leukimia, usus besar dan pankreas.


3. Lancarkan Sistem Percernaan

Tauge baik dalam mengekalkan asid dalam badan dan melancarkan sistem eprcernaan. Serat semulajadi dalam tauge dapat meningkatkan kontraksi dalam usus yg membolehkan proses membuang air besar berjalan dengan lancar.


4. Mengandungi Banyak Vitamin

Satu mangkuk tauge mengandungi vitamin A, K, B1, E dan C yang sangat baik untuk tubuh badan terutamanya wanita. Ia boleh meningkatkan kesuburan, mencengah gangguan haid dan monopaus.


5. Menguatkan Rambut

Vitamin A dalam tauge boleh merangsang folokel rambut dan kulit kepala. Kesannya, rambut akan menjadi lebih kuat dan sihat.


6. Mengatasi Jerawat

Tidak perlu rawatan mahal untuk menghilangkan jerawat di muka. Dengan makan tauge juga dapat menyelsaikan masalah anda kerana ianya mengandungi omega 3 yang dapat membantu mengurangkan keradangan serta mengurangkan masalah jerawat atau masalah kulit yg lain.


7. Menghidrat Kulit

Kandungan air dalam tauge membantu melembabkan kulit anda. Jika sering memakan tauge, anda akan terhindar daripada pelbagai masalah kulit seperti kusam, penuaan dan sebagainya. 

Jadinya, berusahalah makan tauge daripada gigih asingkan dalam makanan. Banyak khasiat yg diperolehi jika memakan sayur tauge.


SUMBER

Post a Comment

Previous Post Next Post