Pernahkah anda mendapati nafas anda berbau kurang menyenangkan, meskipun setelah memberus gigi dan berkumur-kumur menggunakan cecair pembersih mulut? Jika 'ya', anda mungkin ingin mendapatkan nasihat kesihatan, kerana ia mungkin petanda penyakit gastro-usus.

Masalah Mulut Berbau Berkemungkinan Anda Menghadapi Masalah Usus
Masalah Mulut Berbau Berkemungkinan Anda Menghadapi Masalah Usus
Credit Pic : SUMBER

Menurut laporan BH Online, ini berpunca daripada refluks asid (acid reflux) - sepatutnya berada dalam perut, yang naik ke esofagus atau saluran makanan hingga menyebabkan rasa pedih hulu hati dan seterusnya naik ke tekak dan mengeluarkan bau busuk ketika seseorang sendawa.

Masalah Mulut Berbau Berkemungkinan Anda Menghadapi Masalah Usus


Konsultan Pakar Perubatan dan Gastroenterologi Pantai Hospital Kuala Lumpur (PHKL), Dr Shanthi Palaniappan memberitahu BH Online, selain itu kehadiran bakteria di dalam perut dikenali sebagai Helicobacter pylori (H pylori) juga boleh menyebabkan penyakit berkenaan.

“Bakteria ini merosakkan lapisan mukus yang melindungi perut dan duodenum. Pendedahan jangka panjang kepada jus berasid akhirnya boleh mengakibatkan gastritis dan ulser," kata Dr Shanthi seperti ditukil BH Online.

“H pylori boleh tinggal lama dan menyebabkan seseorang akan mengalami sakit perut. Kadang kala H pylori ini tiada simptom, namun kehadirannya boleh menyebabkan mulut berbau dan perut kembung".

Beliau menambah, ramai kurang sedar tentang H pylori meskipun bakteria ini boleh menyebabkan banyak masalah.

“Jika tidak dikawal bakteria ini boleh menyebabkan gastrik, ulser dalam perut malah kanser perut , dan dikenal pasti satu daripada punca mulut berbau. Makanan juga boleh menyebabkan mulut berbau seperti bawang putih dan bawang merah,” beliau menerangkan.


SAKIT TONSIL, RESDUNG BOLEH BUAT MULUT BERBAU

Dr Shanthi menambah, punca-punca lain mulut berbau termasuk karang gigi, masalah gusi, sakit tonsil dan sinus pada hidung.

“Amalan menghisap rokok juga boleh mengakibatkan mulut berbau kerana tembakau boleh menyebabkan mulut kering,” katanya seperti ditukil BH Online.


SUMBER

Baca Juga : Adakah Anda Penghidap Philophobia (Takut Untuk Bercinta) ?

Post a Comment

Previous Post Next Post